Page 47 - SEQÜÈNCIES de Ciènices socials 4
P. 47

                 Avança     6 135
   El cubisme
Entre el 1907 i el 1914, una sèrie de pintors van arraconar la perspectiva com a mecanisme per representar la rea- litat i van descompondre els objectes per presentar-los des de diferents punts de vista alhora: els cubistes. Per fer-ho, havien de descompondre les figures i crear una imatge nova. Reduir les formes a figures geomètriques i fer servir colors neutres com els grisos, els marrons o els verds també hi ajudava.
Picasso, Braque i Juan Gris van ser els mestres de la pintura cubista.
Bodegó amb persiana (1914), Cases i arbre (1908), de Braque de Juan Gris
1 En quines obres d’aquesta doble pàgina
el color és un element fonamental? Per què?
2 Quina pintura expressa millor l’angoixa de viure?
El futurisme
A Itàlia, un grup d’artistes va voler reivindicar el món industrial com a objecte artístic: eren els futuristes. Per a ells, un cotxe despertava més interès que una obra clàssica grega. Els futuristes admiraven les màquines, la velocitat i la tecnologia com a símbols de la societat moderna. Volien expressar, sobretot, el dinamisme del moviment.
Cal destacar Balla i Boccioni, que en va ser el màxim exponent, tant en pintura com en escultura.
               3 4
Mercuri passa per davant del sol
(1910), de Balla
Formes úniques de continuïtat en l’espai
(1913), de Boccioni
En quina obra les línies i les figures geomètriques són protagonistes?
I quina manifesta una evident influència de l’art africà?
         LES SENYORETES D’AVINYÓ
L’any 1907, Pablo Ruiz Picasso va pintar una de les seves obres més famoses, que es considera l’inici del cubisme: Les senyoretes d’Avinyó. Ambientada en un prostíbul barceloní, l’obra marca l’inici d’una nova manera de pintar. El quadre va estar precedit de molts dibuixos preparatoris que serveixen per entendre la meticulositat amb què treballava Picasso. El mateix quadre presenta una evolució que va d’esquerra a dreta: les figures femenines van perdent realisme a mesura que desplacem la mirada cap a la dreta, fins a arribar a la noia asseguda amb un rostre clarament cubista. Paral·lelament, el color del fons evoluciona des del color marró fins al blau.
En Les senyoretes d’Avinyó s’aprecia la influència de les màscares africa­ nes i la de les escultures dels ibers i de la Grècia arcaica.
        5 Saps què vol dir l’adjectiu “picassià”?
    












































































   45   46   47   48   49