Page 49 - SEQÜÈNCIES de Ciènices socials 4
P. 49
Avança 6 137
LA BAUHAUS
L’any 1919, l’alemany Walter Gropius va fundar a la ciutat de Weimar una escola que va significar una veritable revolució en la concepció artística. S’invo cava la unitat de totes les arts i es pretenia eliminar la frontera entre artista i artesà.
El treball en equip, la col·laboració entre professors i deixebles, la connexió amb el món industrial i el món del disseny eren alguns dels principis de la Bauhaus. L’any 1925, l’escola es va traslladar a Dessau, fins que el triomf dels nazis en aquesta localitat la va fer traslladar a Berlín, on va romandre entre 1932 i 1933. El triomf del nazisme va fer desaparèixer la Bauhaus.
Avantguardes i escultura
El llenguatge escultòric també va ser un instrument que els autors d’avantguarda van explorar.
Influït per les escultures de les civilitzacions africanes, Constantin Brancusi va reduir les figures al màxim, bus- cant la puresa del material i l’espiritualitat de l’objec- te. Juli González i Pau Gargallo es van acostar al món cubista i van fer del ferro un material escultòric de primer ordre. Gargallo va saber combinar magistralment el ple i el buit en les figures, a més d’expressar estats d’ànim.
Giacometti, a mig camí entre l’expressionisme i el surrea- lisme, es va caracteritzar per les seves figures humanes allargassades, de textura rugosa, que aparenten soledat.
8 De quin material són fetes aquestes escultures?
Cap de la Montserrat cridant El bes (1916), de Brancusi (1942), de Juli González
El profeta (1933), de Pau Gargallo Home caminant (1947), de Giacometti
Vols aprendre a analitzar una pintura compromesa?
Vídeo
Art compromès
Activitat competencial
“Que si m’adonava que això suposava posicionar-se? És clar”, contestava Joan Miró en una entrevista a propòsit d’aquesta obra, un segell de correus del qual es va fer una tirada de cartells.
Fixa’t en la data i els elements de l’obra:
“En la lluita actual veig les forces caduques en el bàndol feixista: en l’altre bàndol, el poble que amb les seves immenses forces creadores donarà a Espanya un impuls que sorprendrà el món.”
Ajudeu Espanya (1937)
• En quin context situaries aquesta obra? Per què cal
ajudar Espanya?
• A favor de què es posiciona Miró? Creus que té una càrrega política? Per què?
• Coneixes algun artista actual l’obra del qual tingui càrrega política?
+ Activitats “Les avantguardes artístiques”