Page 31 - Dossier de Ciències socials 2
P. 31
El Quattrocento 9
3 L’escultura del Quattrocento
Assenyala la característica de cada parella que cor-
respon a l’escultura del Quattrocento:
Predilecció per la figura humana. Poca atenció a la figura humana.
Consideració de l’escultura com a art subsidiària de l’arquitectura.
Valoració de l’escultura com a art amb interès propi.
Interès per les proporcions del cos humà.
Voluntat de presentar el cos humà desproporcionat.
4 La primavera
Vet aquí un dels quadres icònics de Botticelli: La pri- mavera. Busca’n informació i identifica aquests per- sonatges, relacionant els nombres amb les divinitats i els textos corresponents en cada cas:
De passeig per Florència, un grup de turistes visita la Galleria degli Uffizi. Mentre el guia els està explicant les característiques de l’art del Quattrocento, tres tu- ristes tenen aquesta conversa:
L’art del Quattrocento
5 HO SAPS FER?
A
Flora, Cloris, Zèfir, Venus... Ningú no ha tocat la mitologia com ell.
B
En temes religiosos, és el millor. Les seves versions de l’aparició de l’àngel a Maria són sublims.
C Les perspectives
d’aquest pintor, amb el joc de llums i ombres, són sorprenents!
S’estan referint a aquests quadres i als seus autors:
FRA ANGELICO
BOTTICELLI
MASACCIO
La primavera
La Trinitat
7
3
6
1
2
Mercuri
Les tres Gràcies Venus Flora Cloris Zèfir Cupido
L’Anunciació
45
• De quin pintor i de quina obra parla cada un d’ells?
• En aquesta conversa, surten dues temàtiques pròpies del Renaixement. Quines?
• Quines característiques d’aquest període destacaries en aquests quadres? I en la pintura actual?
1 2 3 4 5 6 7
Esposa de Zèfir i nimfa que representa la primavera.
Divinitat romana que presideix tot allò que floreix.
Deessa romana de l’amor i la bellesa.
Deïtat romana responsable dels amors i les passions dels mortals. Déu del vent de l’oest.
Déu romà, missatger dels déus i protector del comerç.
Aglae, Eufrosine i Talia, divinitats que representen la bellesa, l’encant i l’alegria i que formen part del seguici dels déus olímpics, especialment de Venus.
167