Page 29 - Dossier de Ciències socials 2
P. 29

                 El Quattrocento 9
 L’escultura del Quattrocento
Els escultors del Quattrocento van fer de la figura humana el seu tema predilecte. El cos humà, l’harmonia, la sereni- tat, la proporció i l’equilibri predominen en les escultures del Renaixement. L’escultura és una de les arts en què més es nota la influència del món grecoromà.
Els escultors del Quattrocento van recuperar molts temes de l’època clàssica que havien estat abandonats durant l’edat mitjana. El nu, el retrat i les estàtues eqües- tres van tornar a posar-se de moda.
Malgrat que la temàtica religiosa és la que predomina en l’escultura renaixentista, la mitologia i els episodis histò- rics hi són també força presents.
Els escultors del Quattrocento
Els dos grans escultors del Quattrocento italià són Loren- zo Ghiberti i Donatello.
• Lorenzo Ghiberti (1378-1455). Va esculpir en bronze les portes del baptisteri de Florència i va aconseguir crear escenes en què es veu un domini de la perspec- tiva i en què les figures s’integren perfectament en el paisatge.
• Donatello (aprox. 1386-1466). Autor d’una extensa obra, es va centrar sobretot en la figura humana. El seu David és considerat una obra mestra del Renaixement.
La pintura del Quattrocento
La pintura del Renaixement combina la temàtica religio- sa amb temes mitològics de l’antiguitat clàssica i amb retrats. La recerca d’una bellesa idealitzada va ser un dels seus objectius primordials. Les característiques principals són aquestes:
· La meticulositat del dibuix.
· El tractament de la llum i el color. · L’interès pel volum.
· La importància de la perspectiva. · La incorporació del paisatge.
· L’equilibri i la simetria.
· L’harmonia de les composicions.
Els pintors del Quattrocento
Entre els pintors més representatius del Quattrocento ita- lià destaquen Fra Angelico, Masaccio i Sandro Botticelli.
• Fra Angelico (aprox. 1395-1455). La seva pintura marca el punt d’inflexió entre el món gòtic i el del Renaixement. Destaca per l’ús de colors brillants i per inscriure les escenes en arquitectures del Renaixe- ment. Els frescos del convent de San Marco de Flo- rència i L’Anunciació són les seves pintures de més renom.
• Masaccio (1401-1428). Conegut sobretot pels seus frescos, és el representant dels pintors que, mitjan- çant les llums i les ombres, volen donar la sensació de volum i profunditat. Va influir molt en els pintors posteriors.
El tribut, de Masaccio
• Sandro Botticelli (1445-1510). Considerat per molts el millor pintor del Quattrocento, destaca per l’exaltació que fa del cos humà i pels seus paisatges minuciosos i delicats. El naixement de Venus i La primavera són algunes de les millors obres de la pintura universal.
El naixement de Venus, de Botticelli 165
   











































































   27   28   29   30   31