Page 53 - BAT Llengua catalana i literatura 2
P. 53

                 TEXT I ACTIVITATS
 13
 15 Naturalment, jo me’n moria de ganes. No havia vist mai una feminista. Mumare no ho era, o a mi no m’ho sembla- va, ni cap de les seves amigues de Barcelona o de Mallor- ca. No m’adonava que l’havia vist a mitges, el feminisme, encara que no s’anomenàs així. No m’adonava que moltes
20 dones són feministes encara que no se’n diguin, encara que no hagin sentit parlar mai del feminisme. I és que la idea que jo tenia del feminisme era molt vaga, molt confusa; les feministes eren dones estrambòtiques, mig bledes mig cavallots, com de per riure, no ho sabia ben bé, mai no me
25 n’havia preocupat perquè eren una cosa llunyana que no em concernia. O em semblava que no em concernia. Però ara tenia l’ocasió de veure-les de prop, de comprovar com eren de debò. I vaig triar d’anar-hi, és clar. [...]
Era una sala gran, amb aplics a les parets que feien una claror 30 pàl·lida, somorta. Com una mena de teatre, que en comptes d’escenari tenia una tarima amb unes quantes cadires, un faristol i un llum, una mena de focus apagat, que s’aguan- tava al bell mig amb un fil enganxat a les parets de banda i banda. Ja hi havia moltes de dones quan vàrem entrar, i les
35 que encara ho havien de fer eren més. [...]
No hi va haver gaire temps de badar: el míting va començar aviat. Es va encendre aquella mena de focus i varen pujar a la tarima tres dones, una de l’edat de mumare i les altres dues més joves. Una d’elles va posar una cosa damunt la
40 tarima, amb un fil que es perdia entre les cadires. Que n’era, de bonica! Anava vestida una mica antiga però era elegant, i no semblava ni bleda ni cavallot. Llavors en va pujar una altra, es va posar dreta davant el faristol i es va fer un silen- ci tan dens que, de primer, em va esverar però immediata-
45 ment vaig veure que era de respecte. Tothom ja la coneixia, per això no importava que l’aplaudissin; bastava que callas- sin. Em vaig fixar en aquella dona: quina edat tenia? Anava a la moda o no? Era guapa o lletja? No importava, era allà dalt i la seva presència, enmig del silenci, exercia un efecte
50 corprenedor.
1 mumare: expressió mallorquina que significa la meva mare
MARIA-ANTÒNIA OLIVER, Joana E. Grup 62.
 2 que/: la barra inclinada indica que la intervenció d’un personatge és interrompuda
3 qualque: alguna
 1 Digues on creus que el feminis- me estava més desenvolupat a les primeres dècades del segle xx, a Londres o a Mallorca. Si cal, busca informació i explica per què.
2 Busca exemples del text que mos- trin la innocència de la narradora protagonista.
3 Interpreta per què la Joana s’ima- gina que “les feministes eren do- nes estrambòtiques, mig bledes mig cavallots, com de per riure”.
4 Digues quins d’aquests factors podien determinar la tria que fa la Joana quan accepta la propos- ta de la seva mare d’assistir a un míting feminista.
a Compromís amb la causa feminista.
b Curiositat.
c Sintoniaambunapropostafeta
per la mare.
d Rebel·lia contra la marginació de la dona a la Mallorca de l’època.
5 Digues quines noves percepcions té la Joana quan comença el mí- ting que poden fer variar la seva manera de veure les coses.
6 Busca en el text elements que per- metin veure la distància entre la Joana que recorda aquest episodi i la noia que el va viure.
Educació literària 269
 







































































   51   52   53   54   55