Page 51 - BAT Llengua catalana i literatura 2
P. 51

                 TEXT I ACTIVITATS
 13
 35 Era tan orgullós, en Mateu, d’haver arribat tan amunt, directiu de la Roca, un Seat 431, casa a Pineda, qui podia reconèixer, ara, un fill de xofer? És que els cotxes anglesos són molt senyors,3 deia en Lluís, foren els primers, els de la casa Jensen, a arribar a la velocitat de 180 a l’hora.
40 Tot un prodigi. La Dolors explicava a la Sílvia, saps què em regalarà l’Albert pel nostre aniversari? No... Un creuer, tu, un creuer per les illes gregues, no és un somni? Fantàstic, digué la Sílvia, coneixeràs Grècia. Trucaren a la porta, eren la Merche i en Ramon amb la Teresa, que venia sola. En
45 Tomàs és a Màlaga, sabeu, sembla que hi va com a director de la Caixa.
Els homes s’havien escarxofat a les butaques de cuir del des- patx, prenien cafè amb Torres deu anys. Fumaven havans. Parlaven de la crisi d’energia, de la jugada que els moros
50 feien al món del capital. Com ens ho farem, sense petro- li?, a mi que no em vinguin amb que ens hem d’estrènyer el cinturó. No us preocupeu, deia en Mateu, hi ha reserves de sobres. Tenim el petroli de Veneçuela, feia en Lluís, sí, contestava en Mateu, però nacionalitzat. Voleu dir que tot
55 plegat no és una jugada dels russos?, segur que s’han entès amb els moros per fer l’arquet4 als americans, comentà en Ramon. Tot podria ésser... La Merche havia desembolicat les fiambreres i les col·locava damunt de la tauleta de vidre, al living room. Prenien te amb llimona, tret de la Dolors, que
60 el demanà amb llet descremada. Voleu te o cafè, demanà la Sílvia als homes, volem cafè, digué en Lluís, i copa, tu!, pro- testaren els altres. I un puro, no?, feu en Lluís, i va treure d’un calaix de la taula de noguera una capsa de Montecris- to. La Sílvia, mentre servia el te, xiuxiuejà quan ells marxa-
65 ran portaré els pastissets. Totes van riure, contentes d’ésser còmplices. De què rieu, feu en Ramon des del despatx, ja que la porta havia quedat oberta. No res, coses de dones...
MONTSERRAT ROIG, El temps de les cireres.
1 llenç: tela
2 menar: conduir
3 senyor: distingit, elegant
4 fer l’arquet: contrariar, fer la guitza
  1 Fes una fitxa de cadascun dels personatges que apareixen o són esmentats en aquest fragment: nom, cognom, parella, ocupació, altres dades (orígens, gustos per- sonals).
Digues quines diferències obser- ves entre els personatges mas- culins i femenins, pel que fa a aquestes dades, i a què poden respondre.
2 Explica detalladament com es concreten les diferències de gè- nere en aquest passatge de la novel·la. Comenta les diferències més superficials (activitats dels homes i les dones) i les més pro- fundes (actituds de fons i rol d’uns i altres).
3 Busca informació sobre aquests tres fets històrics i explica com es reflecteixen en el text:
a crisi del petroli b guerra freda
c desarrollismo
Amb les dades que has obtingut, en quins anys situaries l’acció?
4 Comenta el rerefons de cadascun d’aquests dos fragments del text i digues si poden mostrar alguna actitud de fons de l’autora:
“La Merche, quina sort, havia aconseguit que el seu marit li deixés presentar Tupperware per les cases [...].”
“Totes van riure, contentes d’és- ser còmplices. [...] No res, coses de dones...”
  Educació literària 267
 








































































   49   50   51   52   53