Page 13 - BAT Literatura catalana
P. 13

                  COMENTARI DE TEXT
  120
   1 Contesta les qüestions següents:
a A quina estació de l’any situaries la primera
cobla o estrofa?
b Quin sentiment aflora en el jo líric de la segona cobla?
c Quin és el centre d’interès de la tercera cobla? d Amb quina altra cobla de les que has llegit fins
ara relacionaries temàticament la quarta cobla?
e A què es dediquen les cobles cinquena i sisena?
f A quina conclusió arriba el poeta en la setena cobla?
g Quina finalitat persegueixen les dues tornades finals?
2 Redacta un resum breu del poema que segueixi el fil de les qüestions anteriors:
Exemple:
En la cançó S’allarga el dia en tendre excés, Guillem de Cabestany situa el sentiment amorós a la primavera. Seguidament...
3 Fes l’anàlisi mètrica del poema completant cada un dels punts següents:
a Quantitat sil·làbica dels versos.
b Tipus de rima segons l’accent (masculina si els versos acaben en mot agut, femenina si acaben en mot pla o esdrúixol).
c Tipus de rima segons els sons que es repeteixen (consonant si es repeteixen tots a partir
de la darrera vocal tònica, assonant si només es repeteixen les vocals).
d Esquema de rimes de cada cobla.
e Enllaç de rimes entre les cobles.
f Esquema de rimes de les tornades i enllaç amb la darrera cobla.
4 Completa l’argumentació següent a partir de les dades de l’activitat anterior:
a S’aprecia el rigor del treball mètric de la cançó en...
b Són diversos els trets que asseguren la progressió i la unitat de la composició des del punt de vista mètric...
5 Busca aquestes figures retòriques en el poema i explica quina funció creus que hi tenen. Segueix el model que tens a continuació:
  • comparació · hipèrbole
Exemple:
• prosopopeia · antítesi
paradoxa: “Tan bella és, que en resto trist” (vers 20). Guillem de Cabestany es val d’aquesta pa- radoxa per destacar tant la bellesa de la dama com la tristor proporcional que li produeix el fet explicitat en el vers següent, és a dir, que no pren en consideració l’enamorament del poeta.
6 Argumenta cada una de les afirmacions se- güents amb citacions del poema i amb elements de l’anàlisi feta en les activitats anteriors:
a El tema del poema no és tant l’enamorament, com la no correspondència d’aquest sentiment del trobador per part de la dama.
b El poeta aconsegueix transformar positivament la negativa de la dama respecte al seu goig.
c Certesfiguresretòriquessubratlleneldolordel jo líric.
7 Integra els punts redactats en les activitats 2, 4, 5 i 6 en un únic text de comentari del poema de Guillem de Cabestany. Per fer-ho, tingues pre- sent l’esquema següent:
• Introducció: autor, descripció externa de la compo- sició, anunci del tema.
• Desenvolupament: seguiment del fil expositiu del poema, recursos retòrics associats a cada part.
• Conclusió: síntesi del sentit global del poema, rela- ció amb l’estètica dels trobadors en general.
  Educació literària 43
  



























































   11   12   13   14   15