Page 29 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 3
P. 29

                 Característiques de la Il·lustració
Les característiques principals de la Il·lustració són aquestes:
• El racionalisme. Tot s’ha d’explicar mitjançant la raó. Allò que no pot sotmetre’s al judici racional —com ara les supersticions o el que s’imposa sense motiu— s’ha de rebutjar.
• L’educació. La ignorància és la principal enemiga de la raó, per això cal educar la població. L’ensenyament havia d’estendre’s a totes les capes socials i s’havia de deslligar de la religió.
• El progrés. La capacitat d’avançar de la societat és il·limitada. El gènere humà es va perfeccionant a mesura que transcorre la història, d’aquí que la Il·lustració sigui un moviment optimista que creu en el progrés de la humanitat. La ciència i la tècnica asseguren el progrés material; l’educació, el progrés moral.
El gronxador (1787), de Goya Un filòsof (1635), de Salomon Koninck
• La felicitat. L’ésser humà tendeix a buscar la felicitat. Per aconseguir-la, ha de tenir llibertat i igualtat jurídica. La felicitat es basa en el benestar material i es mesura amb les propietats que un té.
• El deisme. La Il·lustració és un moviment laic, però no per això antireligiós. Els il·lustrats creuen en la figura de Déu com a ésser creador del cosmos, principi i causa de l’Univers. La raó necessita la figura de Déu per explicar l’Univers. Déu és el mateix per a tota la humanitat, per això no creuen en les diferents doctrines religioses.
• La bondat. L’ésser humà és considerat bo per naturalesa.
Avança     8 165
     5
Sabries identificar quins principis de la Il·lustració representen aquestes imatges?
   El primer globus aerostàtic tripulat dels germans Montgolfier (1783)
 MARY WOLLSTONECRAFT
     Mary Wollstonecraft (1759-1797), escriptora i filòsofa anglesa, està considerada una de les pioneres del feminisme gràcies a la seva obra Vindicació dels drets de la dona (1792). Wolls- tonecraft demanava un canvi en l’educació. A diferència de Rousseau, que creia que les dones havien de ser educades de diferent manera que els homes, defensava que l’educació havia de ser igualitària. Per això, demanava la implicació de l’Estat. Segons ella, l’Estat havia de reformar la llei del matrimoni per evitar abusos i maltractaments a les dones. Les lleis havien d’acabar amb la subordinació de la dona i permetre que pogués participar en política. Va morir després d’haver donat a llum la seva segona filla, la futura escriptora Mary Shelley, autora de la novel·la Frankenstein o el modern Prometeu (1818).
       



















































































   27   28   29   30   31