Page 13 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 3
P. 13

                 Quin futur ens espera?
Segons les Nacions Unides, l’any 2050 la població mun- dial ja haurà sobrepassat els 9.000 milions d’habitants. La previsió de creixement afectarà tots els continents excepte Europa. La regió on l’increment es preveu més fort és l’Àfrica subsahariana. Aquest augment de població agreujarà encara més la pressió sobre els sistemes natu- rals. Les conseqüències més visibles, si no canvia l’actual model econòmic basat en un consum desmesurat, seran aquestes:
• Un canvi climàtic irreversible. De resultes de l’aug- ment de la temperatura de la Terra, es preveu una allau de refugiats ambientals, ja que moltes poblacions hauran d’abandonar el seu territori per l’augment de la superfície de mars i oceans o per l’expansió dels deserts. També ajudarà a incrementar les migracions per motius econòmics i els problemes sociopolítics que se’n deriven.
• L’esgotament dels recursos. Un consum de matèries primeres superior al que els sistemes naturals poden proporcionar aboca la humanitat al desastre ecològic. La desforestació dels boscos tropicals, la pèrdua de sòls cul- tivables i la manca d’aigua en són només un exemple.
• L’augment de la contaminació. Aquest darrer feno- men afectarà sobretot les zones urbanes i industrials.
3 Quines conseqüències del consumisme
hi ha representades en les imatges de dalt?
       Avança     3 55 Calcula la teva petjada
ecològica
Activitat competencial
Totes les activitats que fas i tots els béns materials que fas servir al cap d’un dia comporten consumir energia, des del moment en què et lleves fins que vas a dormir.
www “Càlcul de la petjada ecològica”
1 Fes una llista dels recursos energètics que consumei- xes i dels residus que generes i elabora una taula com aquesta:
     CONSUM ENERGÈTIC I MATERIAL
  Què menges?
   On vius i com és casa teva?
  Quanta energia necessites?
  Com et mous?
 ALIMENTACIÓ
 HABITATGE
  ENERGIA
   TRANSPORT
 2 Compara la teva taula amb les de la resta de com- panys i companyes.
3 Poseu en comú els resultats i elaboreu una taula del consum energètic i material de tota la classe.
4 Valoreu el consum energètic i material de la classe: feu una selecció de les activitats que impliquen una petjada ecològica més gran i penseu què podríeu fer per reduir-la.
   + Activitats “Una població sostenible”
   








































































   11   12   13   14   15