Page 42 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 3
P. 42

                 Competències
de llengua catalana i literatura
1 Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics.
2 Comprendre i interpretar textos orals i multimodals recollint el sentit general i la informació més rellevant, la seva forma i el seu contingut, per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
3 Produir textos orals i multimodals amb la coherència, la claredat i el registre adequats i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
4 Comprendre, interpretar i analitzar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global i les idees principals i secundàries, i reflexionant sobre el contingut i la forma, i avaluar-ne la qualitat i la fiabilitat, per donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.
5 Produir textos escrits i multimodals amb adequació, coherència i cohesió, aplicant estratè- gies de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, per construir coneixement i donar resposta a demandes comunicatives concretes.
6 Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diferents fonts, avaluant-ne la fia- bilitat i la pertinència en funció dels objectius de lectura i evitant els riscos de manipulació i desinformació, i integrar-la i transformar-la en coneixement.
7 Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a la diversitat, la complexitat i la qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.
8 Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.
9 Mobilitzar el coneixement sobre l’estructura de la llengua i els seus usos i reflexionar sobre les eleccions lingüístiques i discursives, amb la terminologia adequada, per millorar les des- treses tant de producció oral i escrita com de recepció crítica.
10 Posar les pròpies pràctiques comunicatives al servei de la convivència democràtica, la reso- lució dialogada dels conflictes i la igualtat de drets de totes les persones.























































































   40   41   42   43   44