Page 36 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 2
P. 36
El Quattrocento L’escultura del Quattrocento
Els escultors del Quattrocento van fer de la figura humana el seu tema predilecte. El cos humà, l’harmonia, la sereni- tat, la proporció i l’equilibri predominen en les escultures del Renaixement. L’escultura és una de les arts en què més es nota la influència del món grecoromà.
Els escultors del Quattrocento van recuperar molts temes de l’època clàssica que havien estat abandonats durant l’edat mitjana. El nu, el retrat i les estàtues eqües- tres van tornar a posar-se de moda.
Malgrat que la temàtica religiosa és la que predomina en l’escultura renaixentista, la mitologia i els episodis histò- rics hi són també força presents.
Els escultors del Quattrocento
Els dos grans escultors del Quattrocento italià són Loren- zo Ghiberti i Donatello.
• Lorenzo Ghiberti (1378-1455). Va esculpir en bron- ze les portes del baptisteri de Florència i va aconse- guir crear escenes en què es veu
un domini de la perspectiva i
Baptisteri de Florència (detall de les portes), de Ghiberti
en què les figures s’integren perfectament en el paisatge.
• Donatello (aprox. 1386- 1466). Autor d’una extensa obra, es va centrar sobretot en la figura humana. El
seu David és considerat una obra mestra del Renaixement.
6 Saps qui era David?
7 Quines tres característiques
del Quattrocento destacaries en
el David de Donatello?
Document “El David de Donatello”
La pintura del Renaixement combina la temàtica religio- sa amb temes mitològics de l’antiguitat clàssica i amb retrats. La recerca d’una bellesa idealitzada va ser un dels seus objectius primordials. Les característiques principals són aquestes:
· La meticulositat del dibuix.
· El tractament de la llum i el color. · L’interès pel volum.
· La importància de la perspectiva. · La incorporació del paisatge.
· L’equilibri i la simetria.
· L’harmonia de les composicions.
Document “El naixement de Venus”
El naixement de Venus, de Botticelli
8 L’ideal de bellesa femenina del Renaixement
és la que es representa en la Venus de Botticelli. Avui és encara així?
La pintura del Quattrocento
David, de Donatello