Page 35 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 2
P. 35
L’arquitectura del Quattrocento
L’arquitectura del Renaixement reflecteix molt bé els prin- cipis de l’humanisme. La concepció antropocèntrica* de l’Univers es va traduir en la construcció d’edificis fets a escala humana i concebuts com una unitat.
La incorporació d’elements clàssics —columnes, capi- tells, arcs de mig punt, frontons, medallons, arcs de triomf...— és un reflex de l’interès per l’antiguitat. Els arquitectes del Renaixement van tenir una predilecció especial per l’ús de la cúpula.
* Antropocentrisme Concepció segons la qual l’ésser humà i les seves necessitats són considerats el centre de l'Univers.
Avança 9 193 Els arquitectes del Quattrocento
A Florència, van destacar els arquitectes Brunelleschi i Leon Battista Alberti.
• Filippo Brunelleschi (1377-1446). Autor de la cúpula de la catedral de Florència i de l’església de San Loren- zo, és considerat el màxim exponent de l’arquitectura del Quattrocento.
• Leon Battista Alberti (1404-1472). A més de cons- truir esglésies i palaus, va escriure tractats d’art.
Cúpula de la catedral de Florència, Santa Maria del Fiore, de Brunelleschi
5 Imagina que viatges a Florència i visites una església... Com sabràs que és una construcció pròpia
del Quattrocento?
Els edificis de l’antiga Roma que encara quedaven dempeus van influir molt en els artistes del Renai- xement:
• La cúpula del panteó d’Agripa (segle ii) va ser objec-
te d’admiració i estudi per part de Brunelleschi.
• La superposició dels tres ordres arquitectònics clàssics del Colosseu (segle i) va inspirar Alberti a
l’hora d’aixecar els palaus florentins.
Panteó d’Agripa
Colosseu