Page 14 - Quadern de Ciències socials 4
P. 14

                 Els serveis
Els ports
El port de més trànsit de l’Estat espanyol és el d’Algesires, tant pel que fa al transport de mercaderies com al de pas- satgers. Quant al transport de mercaderies, el segueixen altres ports del Mediterrani, com els de València, Barce- lona, Cartagena, Tarragona i Huelva, i quant al de passat- gers, els de Santa Cruz de Tenerife i el de Barcelona, que és líder a tot Europa i el quart port mundial en el trànsit de creuers turístics. El port més important del Cantàbric és el de Bilbao.
El turisme
Des de la dècada dels anys seixanta del segle xx, amb l’aparició del turisme de masses a molts indrets de l’Es- tat, entre els quals hi ha la costa catalana, es va desen- volupar una important indústria turística, orientada sobretot al turisme exterior. L’arribada d’aquest turisme va ser afavorida per diversos factors:
· El clima sec i assolellat.
· Els paisatges naturals del litoral.
· El baix cost de la vida que hi havia aleshores a l’Estat espanyol.
En aquella època, el sector turístic es va potenciar molt per compensar la manca d’industrialització de bona part del país. En l’actualitat, l’activitat turística, encara en alça, representa més d’un 13% de l’ocupació a l’Estat, més d’un 12% del PIB i, en algunes comunitats autòno- mes, supera el 44%, com en el cas de les illes Balears.
       66
• Dins de l’Estat espanyol, Catalunya és la destinació turística preferida —seguida de les illes Balears, les illes Canàries i Andalusia, el País Valencià i Madrid— i el turisme hi genera un 12% del PIB.
• El litoral mediterrani (Catalunya, País Valencià, Balears i Andalusia) i les illes Canàries han liderat l’anomenat turisme de sol i platja, però cada cop està adquirint més importància el turisme cultural, Barce- lona, Madrid, Bilbao, Sevilla, Còrdova, Granada, etc.
• A Catalunya, a més de la gran atracció de la ciutat de Barcelona, destaquen com a destinacions turístiques la Costa Brava i la Costa Daurada, pel que fa al turisme de sol i platja, i el Pirineu, quant al turisme d’esports d’hivern i d’aventura. Arreu del territori creix el turisme rural i de muntanya. A la ciutat de Barcelona té una gran importància el turisme de negocis, afavorit, sobretot, pel gran nombre de fires i congressos que s’hi celebren.
Els mitjans de comunicació de massa
• Al conjunt de l’Estat, hi ha una àmplia oferta de ràdios i televisions públiques, tant de titularitat estatal, com autonòmica o municipal. Radiotelevisió Espanyola (RTVE) pertany a l’Estat i agrupa cadenes de televisió (TVE) i de ràdio (RNE).
• A Catalunya, la gestió dels mitjans de comunicació públics correspon a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que agrupa Televisió de Catalu- nya (TVC), i el conjunt d’emissores de Catalunya Ràdio.
                                    Catalunya Illes Balears Illes Canàries Andalusia Comunitat Valenciana Comunitat de Madrid País Basc Galícia Castella i Lleó Regió de Múrcia Aragó Cantàbria Extremadura Principat d’Astúries Comunitat foral de Navarra Castella i la Manxa La Rioja Ceuta Melilla
6.048.182
14.852.042 13.203.885
12.328.012 10.009.890
8.616.445
1.545.013 1.271.894
1.016.508 821.232 385.175 323.694 319.504 277.267 273.406 200.063 105.910 35.937 25.224
                 0
1M
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Espanya ocupa el segon lloc del món pel que fa
a l’arribada de turistes internacionals. La majoria procedeixen de països europeus, especialment del Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia i els Països Baixos.
FONT: INE
Nombre de turistes per comunitats autònomes (2022)
     























































   12   13   14   15   16