Page 13 - Quadern de Ciències socials 4
P. 13

                  Els serveis 4
 Els transports
La xarxa viària
En els darrers cinquanta anys, al conjunt de l’Estat hi ha hagut importants millores, amb la construcció de noves carreteres, autovies i autopistes.
La xarxa ferroviària
A la xarxa ferroviària convencional, s’hi han dedicat poques inversions, ja que s’ha prioritzat la xarxa de tren d’alta velocitat, coneguda com a AVE (alta velocitat espanyola), que actualment uneix Madrid amb bona part de les capitals de província. Es preveu que l’any 2030 quedi enllestit el corredor mediterrani, una infraestruc- tura ferroviària que anirà des de la frontera francesa fins a Algesires i unirà ciutats tan importants com Barcelona, Tarragona, València, Alacant, Múrcia i Màlaga i, alhora, les connectarà amb la resta d’Europa. Permetrà viatjar a més velocitat i més sovint i suposarà un impuls per a l’economia i el turisme.
El corredor mediterrani
ADIF (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) és la companyia que s’encarrega de la creació i el manteni- ment de les infraestructures ferroviàries de titularitat de l’Estat, mentre que Renfe (Red Nacional de Ferrocarriles Espanyoles) en gestiona el servei.
A Catalunya, a més de la xarxa ferroviària d’ADIF, hi ha una xarxa de via estreta, els Ferrocarrils de la Generali­ tat de Catalunya, gestionada pel govern català, que dona servei a la regió metropolitana de Barcelona.
Els aeroports
Els principals aeroports de l’Estat són els de Madrid- Barajas i el de Barcelona-el Prat, gestionats per l’empresa pública AENA (Aeroports Espanyols i Navegació Aèria). Els segueixen els de Palma de Mallorca, Màlaga i Gran Canària, tots relacionats amb el turisme. Altres aeroports comercials catalans són el de Girona-Costa Brava, el de Reus, el de la Seu d’Urgell-Andorra i el de Lleida-Alguaire.
Xarxa bàsica de transports d’Espanya
Xarxa bàsica de transports de Catalunya
   65





















































































   11   12   13   14   15