Page 59 - BAT Llengua catalana i literatura 2
P. 59

                 La narrativa, la poesia i el teatre a partir dels anys setanta
 13
  19 Consolidació i reptes de futur
A partir dels anys vuitanta, la recuperació de l’autogovern ha comportat, en el món de les lletres, importants iniciatives d’impuls i consolidació, com ara la represa de la Institució de les Lletres Catalanes, entitat creada a l’època de la Generalitat republicana, l’establiment d’uns premis nacionals de Literatura, la difusió dels autors al país i a l’estranger amb conferències, exposicions, tra- duccions, etc., l’encàrrec de guions per als mitjans de comunicació públics, la creació d’un teatre públic, la potenciació dels estudis sobre la nostra tradició literària i de les edicions crítiques i, sobretot, l’escolarització en català i els cur- sos de català per a adults, que han permès la consolidació d’un públic lector.
Una de les estratègies imprescindibles per garantir el desenvolupament de la literatura catalana és aconseguir que es difongui internacionalment. En aquest sentit, s’han potenciat l’estudi de la llengua i la literatura catala- nes a les universitats d’arreu del món i, sobretot, la traducció dels nos- tres autors a les principals llengües mundials. Una fita molt important en aquest terreny va ser, a la tardor del 2007, la presència de la cultura catala- na a la Fira del Llibre de Frankfurt, la més important del món en el sector editorial, en qualitat de cultura convidada. Va servir per donar a conèi- xer la nostra literatura als editors d’arreu del món i per difondre els autors catalans a través de traduccions a l’alemany i a altres llengües.
Tanmateix, els reptes no s’han acabat per als escriptors catalans. Un dels principals és, justament, fer-se un lloc en el panorama global. Un altre és compartit amb tots els escriptors d’arreu del món: mantenir el sentit tra- dicional de la literatura com a font de creació de mons de ficció i de refle- xió i donar-n’hi de nous en una societat on els formats proposats per les tecnologies de la informació tenen un paper central.
Educació literària 275
 • Explica per què qualsevol cultura és sin- gular i irrepetible.
• Digues què hi guanya una literatura si es fa universal i, també, què hi guanya el patrimoni immaterial de la humanitat.
• Escolta per internet el discurs inaugural de Quim Monzó a la Fira del Llibre de Frankfurt de l’any 2007. Resumeix-ne les idees principals i descriu i valora el to que va fer servir.
  
























































































   57   58   59   60   61