Page 33 - SEQÜÈNCIES de Llengua catatalana i literatura 4
P. 33

    9
Es pronuncien igual?
Com es pronuncien aquestes parelles de mots en el teu parlar? Digues si es pronuncien igual o no:
a. tara d’ell / Taradell b. pal dret / pel dret
c. ham / amb
d. enquestat / encastat e. l’evità / levitar
f. del / dalt
g. habita / evita
h. se la baixa / sala baixa
Sinalefa o elisió?
Troba les sinalefes i les elisions dels versos del poema següent:
LES MANS
essent així com són les mans
tan vastes i complicades
tan plenes de carpis i metacarpis i dits
essent els dits tan llargs
i extensos
tan plens de falanges i falangetes –ines, ròtules i articulacions
tan plens de músculs minúsculs
ungles, nirvis i tendons
i essent la guitarra com és tan plena de cordes
ponts i clavilles
trastos, secrets i subdivisions
com podria mai arribar a tocar-la sense cometre equivocacions?
Pau riba
11 DICTAT PREPARAT
Per escriure sense faltes, és important fixar-nos molt bé en les paraules. Llegeix el text següent abans que te’l dictin i fes les activitats:
Àudio
VIATGE AL POBLE DE TOTA LA PENA
Aquell poble sí que era ben diferent dels altres. No hi havia ni un jardí, ni una flor, ni un tristíssim arbre. [...] La gent vivia de vendre pedra als altres pobles però en aquella zona hi havia pedreres per donar i per vendre. Unes pedres roges, amb vetes d’un roig més fosc, d’un roig de sang quallada; les vetes semblava que parlessin perquè feien arabescos. [...] La gent no mirava; caminava amb el cap baix i amb la passa una mica incerta. A la plaça on vaig arribar hi havia una concentració de gent que plorava. [...] Ploraven, es veu, pels que feien les guerres, pels assassinats, per totes les injustícies, pels desvalguts, pels pares arraconats, per tants i tants ocells caçats amb trampa, per tots els cérvols perseguits, pels rius que sortien de mare, [...] i perquè les muntanyes de pedra que voltaven el poble no els deixaven veure el sol ni en el moment de néixer ni en el moment de morir.
Mercè rodoreda, Viatges a uns quants pobles
a. Transcriu fonèticament la vocal tònica dels mots destacats segons el teu parlar. Després, fes el mateix amb les vocals àtones.
b. Busca en el text tres diftongs, tres hiats, tres sinalefes i tres elisions.
c. Fes una llista de les paraules del text que per a tu poden tenir una dificultat ortogràfica.
12 COMPAREM LLENGÜES! Tradueix aquestes frases al castellà. Compte
amb els apòstrofs!
a. L’abella és l’animal preferit de l’àvia.
b. L’incendi va començar a l’hora de dinar.
c. L’elefant i l’os són els peluixos més venuts. d. L’últim a arribar no tindrà lloc a l’aparcament.
Després de fixar-te en aquestes frases, quina conclusió en treus?
  10
                     Avança     2 35
  En línia
























































   31   32   33   34   35