Page 40 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 2
P. 40

                  El Cinquecento
      6 Quina temàtica es representa en aquestes obres?
7 Quin tractament de
la perspectiva hi ha
en cadascuna d’aquestes pintures?
8 En l’obra de Leonardo que representa la Santa Cena, qui hi havia a taula? Quants noms sabries dir?
Interactiu “L’Escola d’Atenes”
            La Gioconda, de Leonardo da Vinci
L’Escola d’Atenes, de Rafael
   Santa Cena, de Leonardo da Vinci
Interactiu “Santa Cena”
La creació d’Adam (Capella Sixtina), de Miquel Àngel
• Miquel Àngel (1475-1564). En els frescos de la Cape- lla Sixtina va transmetre tota la força i energia que també tenien les seves escultures. Tant a la volta de la capella, decorada amb escenes del Gènesi, com en el Judici Final de la paret de l’altar, va plasmar-hi, enmig d’una eclosió de colors, una desfilada de cos- sos gegantins, musculatures tenses i colossos en moviment.
• Rafael (1483-1520). Va ser un pintor molt prolífic que va tenir una gran influència en autors posteriors. Les seves obres religioses es caracteritzen per la ten- dresa i la gràcia de les figures. Els colors càlids, la senzillesa de la composició i l’harmonia de les esce- nes van contribuir a l’èxit d’aquest tipus de pintura. La Verge de la Cadernera n’és un bon exemple. Va destacar també en els retrats, però on la seva pintura va aconseguir una projecció més gran va ser en els frescos que va fer per a les estances del Vaticà, com el de L’Escola d’Atenes.
 La pintura del Cinquecento
Tres genis universals de la pintura van coincidir en l’èpo- ca del Cinquecento: Leonardo da Vinci, Miquel Àngel i Rafael.
• Leonardo da Vinci (1452-1519). Es pot considerar el model d’home del Renaixement. A més d’un gran pin- tor i dibuixant, Leonardo és conegut pels seus invents i ginys. Era un apassionat del món clàssic i de la cièn- cia i la tècnica: el perfecte home polifacètic. La seva pintura es caracteritza per la tècnica de difuminar els contorns —sfumato— creant un contrast de llums i ombres i omplint el quadre d’una atmosfera tènue. El somriure enigmàtic dels personatges és també una de les característiques de Leonardo que podem tro- bar en les seves dues obres mestres: La Gioconda i la Santa Cena.
Quins efectes diries que produeix l’sfumato o esfumat?
  9
















































































   38   39   40   41   42