Page 3 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 1
P. 3
Avalua’t
Avalua’t 8 125
Posa’t a prova
Prova de competències
La Menorca amagada sota l’aigua
Una passejada entre pops i estrelles de mar per les profunditats de l’illa.
1 Segons el text, quina és la resposta correcta?
• En quin ordre es presenten els elements d’aquesta descripció?
Primer es presenten els elements de l’esquerra i després els de la dreta. Primer es presenten els elements més llunyans i després els més propers. Primer es presenten els elements més propers i després els més llunyans. Primer es presenten els elements més generals i després els més concrets.
• Torna a llegir el fragment següent:
2 Per què aquestes paraules s’escriuen amb -t final? Completa:
malgrat • complicat • passant • tant
S’escriu -t... •.t..òanficinaloddeifptoanragu:la,d,arrere. devocal
• ...a final de paraula, darrere de consonant,
•
•
Aquest passatge...
Hi ha guies clàssiques i específiques, sobre la Me- norca talaiòtica o el camí de cavalls, però és com- plicat de fer una guia de la Menorca submarina, més enllà d’aconsellar immersions en una banda o una altra per la bellesa del fons marí. I, mal- grat tot, sota l’aigua també hi ha camins i coves, roques que reconeixes un any rere l’altre, un tros de xarxa de pescador de color blau que ha quedat enganxada i et serveix de punt de referència, un túnel subterrani que de petit et feia por i un bon dia vas decidir que ja podies creuar... Per a la res- ta, treure el cap de l’aigua i mirar la costa de tant en tant és la millor brúixola.
A banda de la calma, Menorca també és cone- guda per la diversitat i la riquesa geològica. Com passa a la superfície, els fons marins són també ben diversos. La zona de tramuntana és molt més salvatge i rocosa, amb petites cales de sorra gruixuda i abundància de conglomerats, gresos, margues i calcàries. Per una altra banda, a la zona de migjorn hi predomina la famosa pedra de
marès i el fons marí és més sorrenc, amb platges més llargues d’arena fina. Des del punt de vista del busseig, doncs, si el vent ho permet i amb les excepcions que calgui, l’opció és clara: el nord és molt més interessant que el sud.
El nord, a més, té un avantatge addicional quant a la fauna marina i l’espectacle fantàstic que consis- teix a observar els peixos: la reserva marina. Des de l’any 1999, gran part de la costa de tramuntana és una zona protegida, des de la Mola de Fornells fins al cap Gros, passant per l’illa dels Porros i el cap de Cavalleria. És una àrea molt extensa, de 5.119 hectàrees, amb diversos nivells de protec- ció i un resultat evident des del primer moment que t’hi capbusses: hi ha molts peixos. Encara més interessant per als bussejadors: com que no se senten amenaçats, s’han tornat confiats, i és possible acostar-s’hi i contemplar-los amb tota tranquil·litat.
VilawebM, 5a/r8tí/E20st2r1uc(ahdaxpMtachiEór),.
...està escrit des d’un punt de vista subjectiu. ...està escrit des d’un punt de vista objectiu. ...combina elements objectius i elements subjectius.
En aquesta descripció, hi ha referències espacials que, per a algú no familiaritzat amb l’illa de Menorca, poden ser difícils d’interpretar. L’autor parla, per exemple, de la zona de tramuntana i la zona
de migjorn. On són, aquestes zones?
La zona de tramuntana és a l’est i la de migjorn és a l’oest.
La zona de migjorn és a l’est
i la de tramuntana és a l’oest.
La zona de tramuntana és al nord i la de migjorn és al sud.
La zona de migjorn és al nord
i la de tramuntana és al sud.
La zona de tramuntana és molt més sal- vatge i rocosa, amb petites cales de sorra gruixuda i abundància de conglomerats, gresos, margues i calcàries. Per una altra banda, a la zona de migjorn hi predomina la famosa pedra de marès i el fons marí és més sorrenc, amb platges més llargues d’arena fina.
quan el derivat porta -t: • ...en els gerundis: .
.
Amb quina lletra s’escriuen les paraules següents? Busca en el text un derivat que t’ho indiqui i completa-les:
llar • talaiòti • ro • peti • to
Recordes les normes ortogràfiques de les grafies b i v? Demostra que sí i explica per què s’escriuen amb b les paraules brúixola, també i blau.
3 Menorca és un destí d’estiueig, però no és pas l’únic! On acostumes a passar les vacances, tu? Descriu breument el lloc on estiueges.
Amb unes 150 paraules n’hi ha prou!
En línia
Posa’t a prova
Aplica tot el que has après en la seqüència amb un model de prova de competències.
Què en sabem, ara?
Recordeu les preguntes del baròmetre d’aula?
Què passaria si les responguéssiu ara? Segur que heu millorat!
Baròmetre d’aula
Valora’t
Ja has arribat al final.
És el moment d’aturar-se i reflexionar. Què contestaries a cada una d’aquestes preguntes?
Què has après?
Que hi ha estratègies per explicar com és el meu voltant. Que els conceptes que ja sabia es poden aplicar a
nous àmbits.
En línia
Com ho has après?
He participat en les activitats, he contestat les preguntes i he ajudat els companys i les companyes.
He treballat de manera ordenada, he aprofitat el temps
i m’he organitzat les tasques.
Com podries millorar?
Puc intentar ser més actiu a classe, estar més atent
i no tenir vergonya de participar en les diferents activitats. He d’organitzar-me millor el temps i seguir l’ordre
indicat de treball.
Per a què et pot servir?
Participar en les diferents activitats em serveix
per millorar les meves habilitats socials.
Si aprenc a optimitzar millor el temps, també seré més eficient en altres tasques de la meva vida diària.
Què t’ha semblat la seqüència 8?
Per exemple?
Com?
Com?
Per exemple?
Què en sabem, ara?
Reprèn les preguntes del baròmetre inicial. Segur que has millorat!
Valora’t
Què has après?
Com ho has après? Com podries millorar? Per a què et pot servir?
Què t’ha semblat la seqüència?
I en el teu espai digital...
Fes les activitats interactives de manera àgil i ràpida.
Consulta la informació i aprofita totes les eines i els recursos que t’ajuden a comprendre més fàcilment i a aprendre amb sentit: vídeos, enllaços, interactius, infografies, presentacions...
Valora en línia què aprens i com ho fas per millorar i seguir aprenent!