Page 19 - Quadern Seqüències Llengua catalana 4
P. 19
Els textos administratius 32
AGRAÏMENT
Agraeixo l’interès en...
Agraeixo la vostra atenció/ajuda...
Gràcies per la vostra atenció/ajuda/per la informació donada...
DISCULPA
Ens sap molt de greu que...
Us presentem les nostres disculpes per...
CONCLUSIÓ I COMIAT
Quedo a la vostra disposició per a qualsevol aclariment que us convingui.
Per tot això, us demanem/sol·licitem...
Si necessiteu més informació, quedem a la vostra disposició...
Atentament,
Ben cordialment,
Cordialment,
Rebeu una salutació cordial,
Una salutació,
Salutacions cordials,
Aprofito aquesta avinentesa per saludar-vos atentament.
Mentre espero la vostra resposta, us saludo ben atentament.
La carta administrativa
La carta administrativa o instància, ja sigui en paper o a través d’un correu electrònic, s’adreça sempre a una institució pública i pot tenir diversos objectius: demanar informació, queixar-se, expressar gratitud o demanar un certificat, entre d’altres.
A l’hora de redactar-la, cal tenir en compte els punts següents:
• La salutació ha de ser formal (Senyor/a, Benvolgut/ uda...).
• La carta ha de concloure amb una forma de comiat formal, en consonància amb la salutació (Aprofito per saludar-vos, Una salutació, Atentament, Rebeu una salu- tació cordial...).
• La informació de la carta s’ha d’estructurar de manera ordenada:
− S’han d’exposar els motius pels quals s’envia la carta.
− S’han d’enumerar els arguments, les raons o les con-
sideracions que siguin convenients.
− S’ha d’escriure una conclusió (ja sigui especificant la petició que es fa o resumint el que s’ha exposat).
La carta de presentació
La carta de presentació pot ser en paper o digital i es fa servir per presentar-se a una oferta de feina. S’envia juntament amb el currículum, ja sigui com a resposta a un anunci publicat o com a iniciativa personal de recerca de feina (autocandidatura). És un tipus de text que es pot fer servir per a altres situacions, com ara sol·licitar una beca d’estudis o presentar-se a un programa de forma- ció (doctorat, màster, estudis a l’estranger, cursos d’estiu o cursos d’idiomes). Per redactar aquest tipus de carta, cal seguir aquestes pautes:
• La carta ha de ser breu (una pàgina aproximadament) i s’ha de centrar en els aspectes de la formació i l’experi- ència professional més destacats.
• S’ha d’explicar el motiu de la sol·licitud i els punts forts que fan de l’emissor un candidat adequat.
• S’han d’incloure dades de contacte.
• El lèxic ha de ser senzill i comprensible, però també
concís i directe.
• Cal tenir cura de la correcció lingüística.
Els formularis administratius
Els formularis són documents pautats que cal omplir en paper o en format digital per fer moltes gestions, ja sigui amb l’administració pública o amb entitats privades.
Per a què diries que serveixen els textos administratius?
ÀMBITS DELS FORMULARIS ADMINISTRATIUS
Educació
• Preinscripció i matrícula
• Sol·licitud de beques
• Inscripció a activitats escolars o extraescolars
Sanitari
• Sol·licitud d’un canvi de centre sanitari o d’especialista
• Sol·licitud d’informes mèdics o revisions de salut
Municipal
• Inscripció al padró municipal
• Sol·licitud de permís d’obres
• Sol·licitud d’organització d’activitats a la via pública
23