Page 18 - Quadern Seqüències Llengua catalana 4
P. 18
Els textos administratius
Ets una persona que respecta les normes i els protocols? O tens tírria
a les formalitats? Sigui com sigui, per fer gestions de la vida quotidiana hauràs de conèixer com has d’adreçar-te a l’administració,
i més val que en coneguis les normes! T’hi atreveixes? Som-hi!
Què són els textos administratius?
Entenem per documents administratius tots els tex- tos en què l’emissor o el receptor és una persona que s’encarrega d’administrar una entitat pública (govern, diputació, ajuntament, institut, escola, centre sanitari, etc.). A més, hi ha altres documents propis del registre formal que també adopten propietats textuals dels tex- tos administratius, com ara cartes de presentació per a ofertes de feina, cartes per sol·licitar beques d’estudis, per presentar-se a concursos o per obtenir ajudes d’al- gun tipus.
Característiques generals
Els textos de tipus administratiu presenten un seguit de característiques:
• Estructura clara: En tots els casos, per redactar un text administratiu hem de seguir una estructura marcada i respectar el format propi de cada document. En alguns casos, com els formularis, s’aprecia a simple vista l’es- tructura del document en diferents apartats.
• Registre estàndard: A l’hora d’escriure un text adminis- tratiu no és adequat fer servir un llenguatge col·loquial. Cal cenyir-se al registre estàndard, caracteritzat per la correcció lingüística i per un grau de formalitat mitjà o mitjà-alt.
• Claredat i concisió: Les idees s’han d’expressar de la forma més entenedora possible i la informació ha de ser la que es demana en cada cas.
• Tractament del receptor de vós o vostè: Aquest tipus de textos s’adrecen a l’administració pública, i per això el tractament que cal fer servir és el de senyor o senyo- ra i el de vós (us comunico) o vostè (li comunico).
Fórmules habituals del llenguatge administratiu
SALUTACIÓ INICIAL
Senyor/a,
Senyores i senyors, Distingit/ida senyor/a, Benvolgut/uda, Benvolgut/uda senyor/a,
INTRODUCCIÓ
El motiu d’aquesta carta/correu és demanar-vos/informar-vos/ consultar-vos...
Us escric per comunicar-vos/ informar-vos/consultar-vos...
En resposta al vostre requeriment...
Hem rebut la vostra carta amb data de..., us comuniquem que...
El motiu d’aquest correu és sol·licitar la vostra col·laboració...
22