Page 38 - Dossier de Ciències socials 2
P. 38

                  El Renaixement fora d’Itàlia
 La influència del Renaixement a Europa
Mentre que a Itàlia s’estava desenvolupant el Renaixe- ment, en bona part d’Europa es va mantenir l’art gòtic medieval fins ben entrat el segle xvi, si bé en les seves formes tardanes.
Van anar apareixent artistes que, influïts pels canvis en l’art, van anar difonent per Europa el nou estil.
El Renaixement a Alemanya
L’alemany Albrecht Dürer (1471-1528) és considerat un dels millors dibuixants de la història: la minuciositat del seu dibuix és un dels trets més destacables de la seva obra.
És en els gravats on mostra la seva genialitat, i també els seus dibuixos de plantes i animals demostren una gran tècnica.
Llebre, de Dürer
El Renaixement a Espanya
A Toledo, va desenvolupar la major part de la seva obra Domínikos Theotokópoulos (1541-1614), anomenat El Greco pel seu origen grec.
Influït pel colorisme de l’escola de Venècia i caracteritzat pels seus inconfusibles rostres i les seves figures allar- gassades, està considerat un dels mestres de la pintura.
Els temes religiosos predominen en la seva obra. Un dels quadres clau d’aquest artista és L’enterrament del comte d’Orgaz.
A la cort de Felip II, va treballar la pintora italiana Sofonis- ba Anguissola (1530-1626), que va destacar pels retrats dels personatges de la cort i pels autoretrats.
Interactiu “L’enterrament del comte d’Orgaz”
   L’enterrament del comte d’Orgaz, d’El Greco
Autoretrat, de Sofonisba Anguissola
  Autoretrat, de Dürer
El Renaixement als Països Baixos
A Flandes, l’escola flamenca, que ja havia donat grans creadors durant la darrera etapa del gòtic, va continuar la tradició pictòrica del nord d’Europa. Destaquen dues figures: Pieter Bruegel i El Bosch.
•Pieter Bruegel (1525-1569). És conegut sobretot pels seus paisatges i escenes camperoles, unes obres minucioses que mostren una visió de la humanitat for- ça crítica, com Els proverbis holandesos o El triomf de la mort.
• El Bosch (1450-1516). Reprodueix en la seva obra uns mons apocalíptics. El jardí de les delícies és considera- da una de les obres més misterioses i fascinants de la història de l’art, d’un caràcter simbòlic moralitzant.
  Els proverbis holandesos, de Bruegel 174
www












































































   36   37   38   39   40