Page 29 - Dossier de Llengua catalana i literatura 2
P. 29

                   Reflexionem sobre la llengua 2
  7 Com s’escriuen correctament? Completa les paraules amb la grafia que hi falta:
pa constru
ve
s – pa sos
a – constru eu
na – ve
ssin – obe ssim
obe
Fixa’t en les paraules. Quina conclusió en treus? L’accent gràfic preval sobre la dièresi, o a l’inrevés?
8 DICTAT PREPARAT
Llegeix el text i fes les activitats per preparar el dictat:
M’he passat bastants estones mirant les formi- gues. Quan era petit, sí, però amb més paciència quan tenia catorze o quinze anys. Paciència i passió són dues paraules germanes. Ara he tingut l’ocasió de mirar les formigues altra vegada.
Miro una formiga, només una, i és com mirar per un microscopi. Miro la corrua de formigues i és com llegir una novel·la d’aventures, o potser policíaca. Sempre que he vist una fileta de formigues he tingut un dubte: si havia de descobrir d’on venien o cap on anaven. És una manera de dir, perquè quan he vist una filera de formigues sempre n’he vist dues. La que anava i la que tornava.
Josep M. espinàs, Temps afegit. Edicions La Campana a. Copia totes les paraules polisíl·labes del text que
duen accent gràfic i explica per què en porten. -
- - -
                            - -
b. Quins mots del text porten accent diacrític? Amb quines altres paraules es podrien confondre si no en portessin?
                            c. Explica per què no porten dièresi aquests mots: formigues 
quan  dues 
9 Comparem llengües!
Som s’escriuen aquestes paraules en castellà?
               Compte amb els accents!
és (verb ser) però 
m í ssil  tulipa  guru
Lluïsa acne  olimpíada  monòlit 
te (beguda)
                          Fixeu-vos que sovint les paraules en català i castellà tenen la síl·laba tònica en diferent posició. Penseu entre tots més casos com aquests i copia’ls:
      33





































































   27   28   29   30   31