Page 7 - Dossier de Llengua catalana i literatura 1
P. 7

                 Llegim 1
    5 En veu alta!
Llegint un text en veu alta podem transmetre un mis- satge als que ens escolten. Però s’ha de fer amb passió! Escolta aquests consells.
Ara, prepareu en veu alta el
text de la lectura i enregistreu-la:
Vídeo
7 T’hi identifiques?
Fixa’t com s’expressa la protagonista en diferents
fragments del text:
Estic morta de por. Tal com ho sentiu. Ara mateix, si pogués, em ficaria dins un calaix i no en sortiria en... tota la vida?
Durant aquestes setmanes he oscil·lat entre dos estats emocionals: la tristesa i el cabreig.
No m’ho puc creure. És injust, és una mala jugada de la vida, és intolerable...
Explica amb paraules teves com se sent:
En algun moment t’has sentit identificat o identifica- da amb el personatge? Explica-ho:
• Perquè has tingut una persona molt propera greu a l’hospital...
• Perquè t’has enfadat molt amb els teus pares... • Per algun altre motiu...
     Tingues en compte que la protagonista s’adreça als seus seguidors.
Fixa’t en els signes de puntuació.
Recorda que no tot es llegeix amb el mateix ritme i
que cal tancar les frases amb l’entonació correcta. Assaja la lectura fins que tinguis prou seguretat.
Com està escrit?
6 Tipus de text
Llegeix i assenyala de quin tipus és el text que aca-
bes de llegir:
Els textos es classifiquen en diversos tipus, segons com són escrits, a qui es dirigeixen o quina finalitat tenen.
El text de la lectura és un monòleg, un text en primera persona que exposa de forma directa el món interior d’un personatge, que parla en solitari i que aporta a una història la seva visió del món.
És un text narratiu en tercera persona, que explica una història, real o fictícia, sobre unes persones
o uns personatges en un lloc i en un temps determinats.
És un text descriptiu, que explica detalladament, de manera precisa, com són les persones, els animals, els objectes, els paisatges, els ambients...
És un diàleg entre dos personatges o més.
                                                              11




































































   5   6   7   8   9