Page 10 - Catàleg Filosofia
P. 10

LLEGIR IMATGES
Peça de reflexió sobre un
problema filosòfic a partir de
l’anàlisi d’una imatge
Fins on ha d’arribar la multiplicació dels dret humans?
En la versió digital del diari Ara del 26 de gener de 2023 apareixia
aquesta notícia:
Olympe, la youtuber francesa de 23 anys que ha demanat el
suïcidi assistit
Tot i que l’eutanàsia està ben regulada a Bèlgica, els casos per
raons psiquiàtriques són molt més polèmics.
Una youtuber de 23 anys, coneguda com a Olympe, ha commoci-
onat França anunciant a través de les xarxes que ha demanat el
suïcidi assistit i que té intenció de dur-lo a terme a Bèlgica a finals
d’aquest any. La jove pateix diversos problemes de salut mental,
a més de greus traumes derivats d’una infantesa en què va patir
abusos sexuals i assetjament escolar. “El motiu no és que no ho
hagi intentat tot, el motiu és que estic esgotada”, explica en un
emotiu vídeo, en què diu que no espera que la gent “comprengui”
la seva decisió perquè no ha viscut la seva vida.
Segons ha dit ella mateixa al seu canal de YouTube —Le Jour-
nal d’Olympe, on té més de 257.000 seguidors—, la jove pateix
trastorn de personalitat dissociativa (TPD), i ha de bregar amb
més de 15 personalitats diferents, assegura. Utilitza la seva
plataforma per parlar de psicologia i tractar amb naturalitat el
seu trastorn, pel qual el seu cervell està “fragmentat en diverses
parts”, cadascuna amb identitat i “amb els seus gustos, opinions,
pensaments i capacitats propis”. Olympe ho descriu com si fossin
“diverses persones en un mateix cos”.
A més de TPD, pateix trastorn de dèficit d’atenció i estrès post-
traumàtic per experiències dramàtiques que va viure en el seu
passat. La jove, abandonada pels seus pares, va passar per diver-
ses cases d’acollida durant la infància i sosté que va patir abusos
sexuals durant quatre anys. Va ser víctima de cinc violacions du-
rant l’adolescència, una en grup, i assegura que ha patit assetja-
ment escolar durant més de 14 anys.
Per tot plegat, Olympe declara que està massa “cansada” per
continuar afrontant aquests problemes, més encara quan no té
“una família ni ningú” que faci de contrapès a tot el seu patiment.
Per això, diu que ja ha contactat amb metges de Bèlgica, on el
suïcidi assistit per motius psicològics és legal, amb la intenció de
treure’s la vida allà l’últim trimestre d’aquest 2023.
L’eutanàsia a Bèlgica
L’eutanàsia és un dret que els malalts terminals poden sol·licitar
a Bèlgica des de l’any 2002. La llei belga pel que fa a aquesta
pràctica es considera una de les més avançades del món, té una
elevada acceptació ciutadana i només la critiquen certs grups
religiosos. Malgrat tot, els casos de malalties psiquiàtriques són
més delicats i generen molt més debat sobre si l’eutanàsia s’hi
hauria de poder aplicar o no.
A França, el país d’Olympe, el govern d’Emmanuel Macron va
engegar una comissió ciutadana al desembre per debatre sobre
l’eutanàsia i el suïcidi assistit. La comissió, formada per uns 180
membres elegits per sorteig i assessorada per experts, té l’objec-
tiu de fer propostes de manera col·lectiva sobre una qüestió tan
“sensible i greu” com aquesta, segons Élisabeth Borne, primera
ministra francesa.
Des de la Declaració Universal del Drets
Humans del 1948, la llista de drets ha
anat augmentant fins a incorporar-hi
drets col·lectius, drets digitals, drets
mediambientals i drets dels animals, en un
cercle expansiu. Alguns d’aquests drets els
vas treballar a fons el curs passat. Enguany
ens interessa més atendre al caràcter
expansiu del reconeixement de drets. El cas
dramàtic d’Olympe ens enfronta a un límit.
Quin ha de ser el límit en l’expansió dels
drets humans? N’hi ha d’haver?
1
Què fa escandalós el cas d’Olympe, que
vulgui demanar la mort assistida per
sofriment psicològic o que ho hagi fet
públic? [PC]
2
Quins són, segons tu, els límits del dret
a una mort digna? És un dret que ha de
ser reconegut a tothom en qualsevol
circumstància? Què hi diu la legislació
vigent? Ho comparteixes? [GCI/RP/PC]
3
Tenim dret a ser feliços?
Té sentit parlar així? [GCI]
PROBLEMA PER PENSAR
PER ANAR MÉS A FONS
Els morts i els que encara no han
nascut, tenen drets?
Sovint quan defensem drets pensem en els individus
i els col·lectius vius. Hi ha un dret de la memòria?
O hi ha un dret a gaudir d’un planeta habitable per
part de les generacions que viuran d’aquí a dos-
cents anys? [PC]
Proposta de recerca
1 Esbrina què és el cosmopolitisme contemporani, tal
com el defensa, per exemple, Yves Charles Zarka.
Discuteix aquesta posició. [GCI/PC]
2 Hi ha jerarquies entre drets? El dret d’un viu al ben-
estar material és superior, inferior o igual al dret
d’un no nascut a gaudir d’un planeta habitable?
[PC/RP]
3 Quina relació hi ha entre drets i deures? Per què par-
lem més de drets que no pas de deures? Des del punt
de vista educatiu, què és preferible? Per què? [PC]
236 237
QÜESTIONS SUBORDINADES
7
Aprenentatge basat en situacions Aprenentatge basat en situacions
Es poden multiplicar de forma indefinida els drets humans?
RP: resolució de problemes
GCI: gestió i comunicació de la informació
PC: pensament crític.
PRESENTACIÓ
El COS DEL TEXT es pot
llegir de manera autònoma.
Les PREGUNTES DE PÀGINA són
invitacions a pensar i a obrir noves qüestions i
perspectives que enriqueixen la lectura.
Totes les IMATGES han estat triades
per suscitar preguntes que s’hi
poden associar. Permeten treballar
d’una manera diferent, perquè
conviden a observar la realitat
amb atenció i creativitat.
INFORMACIÓ
IMATGE D’ENTRADA
d’unitat acompanyada
d’un peu per reflexionar
sobre la relació entre
aquesta mateixa imatge
i el contingut de la unitat.
PROPOSTA DE TREBALL
que convida a aplicar els coneixements
adquirits a l’anàlisi crítica i autònoma
de problemàtiques actuals,
individualment o en grup, i que permet
abordar tots els continguts nous del
currículum des d’una perspectiva
crítica,
personal i flexible.
TEXTOS ORIGINALS
i activitats diverses.
DOSSIER D’ACTIVITATS
APRENENTATGE BASAT
EN SITUACIONS
COM SÓN LES UNITATS?
Unitats d’enllaç
   8   9   10   11   12