Page 8 - BAT Llengua catalana i literatura
P. 8

                 1 Les classes de paraules
Els mots pertanyen a diferents classes de paraules, que també s’anomenen categories lèxiques i que es distingeixen segons característiques morfolò- giques, sintàctiques i semàntiques.
La morfologia és el nivell de descripció lingüística referit a la forma de les paraules i, concretament, al fet que una mateixa paraula tingui una o diverses formes. Des d’aquest punt de vista, hi ha paraules invariables i paraules variables. Els noms, per exemple, tenen variació o flexió de nom- bre (bosc/boscos).
La sintaxi és el nivell de descripció lingüística referit a l’estructura de l’oració i a les funcions que hi tenen els diferents sintagmes o grups de paraules que la constitueixen. Des d’aquest punt de vista, cada classe de paraules té una o diverses funcions en l’estructura d’una oració. El verb, per exemple, és el nucli del predicat i condiciona tota l’estructura sin- tàctica de l’oració.
La semàntica és el nivell de descripció lingüística referit al significat de les paraules, els sintagmes i les oracions. Des d’aquest punt de vista, hi ha paraules amb un significat propi i d’altres amb un significat més general. Per exemple, el nom noia té un significat ple (‘dona jove’) i el demostratiu aquesta té un valor introductori i d’indicació espacial.
La taula següent recull les diferents classes de paraules o categories lèxi- ques, amb un exemple de cadascuna:
  Les paraules es classifiquen en categories lèxiques (o classes de paraules) d’acord amb les seves característiques morfològiques, sin- tàctiques o semàntiques.
   CLASSES DE PARAULES O CATEGORIES LÈXIQUES
Els noms
 casa
 Els adjectius
 bonica
  Els determinants
Els articles
Els demostratius Els possessius
  la aquesta meva
  Els quantificadors
Els numerals Els quantitatius Els indefinits
 tres moltes diverses
  Els pronoms
Els pronoms personals forts Els pronoms personals febles
 ella hi
 Els verbs
 cantar
 Les preposicions
 de
 Els adverbis
  bé
 Les conjuncions
perquè
 Les interjeccions
  ei!
   10 Reflexiósobrelallengua


































































   6   7   8   9   10