Page 35 - BAT Llengua catalana i literatura
P. 35

                 COMENTARI DE TEXT
 10
  1 Contesta les qüestions següents:
a A quina estació de l’any situaries la primera cobla
o estrofa?
b Quin sentiment aflora en el jo líric de la segona cobla?
c Quin és el centre d’interès de la tercera cobla? d Amb quina altra cobla de les que has llegit fins
ara relacionaries temàticament la quarta cobla?
e A què es dediquen les cobles cinquena i sisena?
f A quina conclusió arriba el poeta en la setena cobla?
g Quina finalitat persegueixen les dues tornades finals?
2 Redacta un resum breu del poema que segueixi el fil de les qüestions anteriors:
Exemple:
En la cançó S’allarga el dia en tendre excés, Guillem de Cabestany situa el sentiment amorós a la prima- vera. Seguidament...
3 Fes l’anàlisi mètrica del poema completant cada un dels punts següents:
a Quantitat sil·làbica dels versos.
b Tipus de rima segons l’accent (masculina si els versos acaben en mot agut, femenina si acaben en mot pla o esdrúixol).
c Tipus de rima segons els sons que es repeteixen (consonant si es repeteixen tots a partir
de la darrera vocal tònica, assonant si només es repeteixen les vocals).
d Esquema de rimes de cada cobla.
e Enllaç de rimes entre les cobles.
f Esquema de rimes de les tornades i enllaç amb la darrera cobla.
4 Completa l’argumentació següent a partir de les dades de l’activitat anterior:
a S’aprecia el rigor del treball mètric de la cançó en...
b Són diversos els trets que asseguren la progressió i la unitat de la composició des del punt de vista mètric...
5 Busca aquestes figures retòriques en el poema i explica quina funció creus que hi tenen. Segueix el model que tens a continuació:
  • comparació · hipèrbole
Exemple:
• prosopopeia · antítesi
paradoxa: “Tan bella és, que en resto trist” (vers 20). Guillem de Cabestany es val d’aquesta paradoxa per destacar tant la bellesa de la dama com la tristor proporcional que li produeix el fet explicitat en el vers següent, és a dir, que no pren en consideració l’enamorament del poeta.
6 Argumenta cada una de les afirmacions següents amb citacions del poema i amb elements de l’anàlisi feta en les activitats anteriors:
a El tema del poema no és tant l’enamorament, com la no correspondència d’aquest sentiment del trobador per part de la dama.
b El poeta aconsegueix transformar positivament la negativa de la dama respecte al seu goig.
c Certes figures retòriques subratllen el dolor del jo líric.
7 Integra els punts redactats en les activitats 2, 4, 5 i 6 en un únic text de comentari del poema de Guillem de Cabestany. Per fer-ho, tingues present l’esquema següent:
 • Introducció: autor, descripció composició, anunci del tema.
externa
de la
• Desenvolupament: seguiment del fil expositiu del poema, recursos retòrics associats a cada part.
• Conclusió: síntesi del sentit global del poema, relació amb l’estètica dels trobadors en general.
 Educació literària 203
 

























































   33   34   35   36   37