Page 37 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 3
P. 37

    7
Diacrítics!
Quina opció és la correcta? Tria-la:
a. És un gos de pel/pèl llarg.
b. Anirem pel/pèl camí de baix.
c. Si/Sí, vindré a dinar diumenge.
d. Si/Sí vinc a dinar diumenge, et tallaré els cabells.
e. Només el va felicitar son/són pare.
f. La Marta i el Lluís son/són família.
g. Ens te/té acostumats a haver-lo d’esperar. h. El te/té amb llimona és ben bo.
i. Aquest divendres estaré sol/sòl a casa.
j. El sol/sòl d’aquest terreny és molt fèrtil.
Què hi falta?
Quina forma verbal falta? Completa les ora- cions amb la forma adequada del verb entre parèntesis:
10 DICTAT PREPARAT
Per escriure sense faltes, és important fixar-nos molt bé en les paraules. Llegeix el text següent abans que te’l dictin i fes les activitats:
Àudio
L’Uzalard arrabassa les claus d’una estrebada, deixa la capsa oberta damunt l’armadura, vola fins a trobar l’escala... i escala amunt! Quan entra de nou a l’habitació de l’oncle, compro- va irritat que ha perdut molt de temps. L’oncle deu estar per caure. No vol ni imaginar-se com es posaria si l’atrapés aquí, remenant la calaixera! Cinc calaixos. Per quin comença? Instintivament, s’ajup i comença a provar claus; la tercera és la bona. Amb la mà tremolosa per l’agitació, comença pel darrer calaix. És ple de roba de llit. La palpa, l’aixeca i mira a sota. Res. S’alça i obre el primer. Més roba; també la prem, també l’aixeca. Tanca i obre el següent. Tot són capses de mides diferents i petits objectes dels quals no sap l’ús ni què són. I aquí sí, entre una capsa folrada de pell i una que té la tapa de nacre, hi veu la flauta.
Mercè coMPany, El fill del passat. Editorial Planeta & Oxford
a. Copia les paraules que duen accent
gràfic diacrític.
b. Digues si els mots de dues o més síl·labes accentuats gràficament són aguts, plans o esdrúixols.
c. Escriu la norma corresponent al mot amb dièresi.
11 COMPAREM LLENGÜES!
Sabeu traduir aquestes frases al català? Compte amb els accents gràfics! Si teniu dubtes, podeu fer servir el diccionari multilingüe:
a. Yo tomaré una taza de té y un trozo de tarta.
b. No me gustan nada los reptiles ni los roedores.
c. Mi madre trabaja en el sector textil.
d. Los días 3 y 5 de mayo se celebrarán las olimpiadas del instituto.
e. El abuelo de Marta estuvo en el hospital ingresado por neumonía.
   8
a. És important que moderació.
(actuar, tu) amb
 b. Han demanat que   (evacuar) el poble aquesta mateixa nit.
c. Encara que les llavors.
d. Val més que em
(suar), has d’acabar de plantar (refiar) del meu germà.
     9
e. Quan jo   (avaluar) les proves, et trucaré.
f. És necessari que   (pronunciar, tu) el discurs amb claredat.
g. Vols que (canviar, jo) la cortina?
h. Vull que en Jordi   (anunciar) la bona notícia
als companys.
Falten accents gràfics?
Estan ben escrites aquestes frases? Reescriu-les accentuant gràficament les paraules que calgui:
a. No m’agrada que em prenguis el pel. b. Dema us dire que passa al mon.
c. He pres el te a les cinc de la tarda.
                  Avança     2 39
  En línia


















































   35   36   37   38   39