Page 29 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 3
P. 29

                    Avança
2 31
    Les propietats del text
Sigui quin sigui el tipus de text, ha de complir unes condi- cions que es coneixen amb el nom de propietats del text.
UN TEXT ESTÀ BEN CONSTRUÏT SI...
1 S’ajusta correctament a la situació comunica- tiva. Això implica tenir en compte:
- La persona a qui va dirigit. - El canal que es fa servir.
- La intenció comunicativa.
Si el text té aquestes característiques, tindrà adequació.
2 Transmet informació de manera clara i com- prensible. Això implica que:
- Les idees són clares i comprensibles. - Les idees estan ben ordenades.
- Cada paràgraf expressa una idea.
- Hi ha una unitat temàtica.
Si el text té aquestes característiques, tindrà coherència.
3 Les parts del text estan connectades correcta- ment a través de mecanismes lingüístics. Això implica:
- Usar connectors discursius: conjuncions, adverbis...
- Evitar repetir paraules fent servir sinònims, hiperònims o altres recursos.
Si el text té aquestes característiques, tindrà cohesió.
4 Es respecten les normes ortogràfiques i grama- ticals i s’hi fa servir un lèxic precís. Això implica:
- No fer faltes d’ortografia ni utilitzar barbaris- mes.
- Fer servir estructures gramaticals correctes i genuïnes.
Si el text té aquestes característiques, tindrà correcció.
Quin objectiu tenen els diferents tipus de textos? Quins tipus de textos hi ha?
    Com pots aconseguir un text coherent i ben cohesionat?
Mecanismes de cohesió i coherència:
• De substitució: es fan servir per evitar repeticions en el text. Es poden utilitzar sinònims, hiperònims, pronoms, adverbis o recursos literaris com la metàfora o l’el·lipsi. Per exemple:
- M’encanten les flors. Sempre que puc tinc un ram de roses a casa.
Fem servir l’hiperònim flors, per no repetir el nom roses.
- La Mireia és molt eixerida. El seu germà no és tan espavilat com ella, però...
Fem servir dues paraules sinònimes.
• De connexió: es fan servir per relacionar diverses parts del text. Es poden utilitzar conjuncions, adverbis, locucions adverbials, etc. Per exemple:
- L’examen em va anar fatal, malgrat que havia estudiat molt.
- Com que tinc gana, me’n vaig a berenar.
                        

































































   27   28   29   30   31