Page 23 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 3
P. 23

                     Avalua’t
1 25
   1 Resol a partir del text:
• Quina de les frases següents resumeix millor el que vol transmetre Josep Carner en aquest poema?
L’amor i l’amistat són sentiments purs que duren tota la vida.
No hi pot haver amor si primer no hi ha amistat. •
L’amistat és duradora i serveix de consol davant dels desenganys. En canvi, l’amor és passatger i acaba sent dolorós.
Cal viure l’amistat i l’amor intensament, ja que la vida és curta i si no ho fas te’n pots penedir.
• Vertader o fals? Respon:
a. Els versos del poema són d’art menor.
b. Són versos de vuit síl.labes, octosíl.labs. c. La rima és assonant.
d. Les estrofes són quintetes.
ABBAA / CDDCC / EAAEE / FGGFF ababa / cdcdc / eaeae / fgfgf
a--aa / b--bb / -aa-- / -cc--
abbaa / cddcc / eaaee / fggff
Relaciona les figures retòriques següents amb l’expressió corresponent:
a. personificació b. metàfora
c. hipèrbaton
1. l’amor és una rosa
2. Amistat, l’amor m’occí: / tu, guareix-me
les ferides
3. Una mica d’amistat / fins a morir diu que dura
• Quina és l’estructura correcta de la rima?
 2 Quantes síl·labes té el setè vers del poema, set o vuit? Explica quin efecte té el contacte vocàlic en el recompte sil·làbic.
Classifica els contactes vocàlics que es produeixen en les paraules següents en una taula com aquesta:
metzina impura • que em • d’una • guarides • que el • diu • hauria
 apòstrof
 elisió
 diftong
 sinalefa
           3 Escriu un text breu sobre les característiques que diferencien el gènere líric de la resta de gèneres literaris.
Amb 150 paraules n’hi ha prou!
 En línia


































































   21   22   23   24   25