Page 23 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 3
P. 23
Avalua’t
1 25
1 Resol a partir del text:
• Quina de les frases següents resumeix millor el que vol transmetre Josep Carner en aquest poema?
L’amor i l’amistat són sentiments purs que duren tota la vida.
No hi pot haver amor si primer no hi ha amistat. •
L’amistat és duradora i serveix de consol davant dels desenganys. En canvi, l’amor és passatger i acaba sent dolorós.
Cal viure l’amistat i l’amor intensament, ja que la vida és curta i si no ho fas te’n pots penedir.
• Vertader o fals? Respon:
a. Els versos del poema són d’art menor.
b. Són versos de vuit síl.labes, octosíl.labs. c. La rima és assonant.
d. Les estrofes són quintetes.
ABBAA / CDDCC / EAAEE / FGGFF ababa / cdcdc / eaeae / fgfgf
a--aa / b--bb / -aa-- / -cc--
abbaa / cddcc / eaaee / fggff
Relaciona les figures retòriques següents amb l’expressió corresponent:
a. personificació b. metàfora
c. hipèrbaton
1. l’amor és una rosa
2. Amistat, l’amor m’occí: / tu, guareix-me
les ferides
3. Una mica d’amistat / fins a morir diu que dura
• Quina és l’estructura correcta de la rima?
2 Quantes síl·labes té el setè vers del poema, set o vuit? Explica quin efecte té el contacte vocàlic en el recompte sil·làbic.
Classifica els contactes vocàlics que es produeixen en les paraules següents en una taula com aquesta:
metzina impura • que em • d’una • guarides • que el • diu • hauria
apòstrof
elisió
diftong
sinalefa
3 Escriu un text breu sobre les característiques que diferencien el gènere líric de la resta de gèneres literaris.
Amb 150 paraules n’hi ha prou!
En línia