Page 55 - SEQÜÈNCIES de Ciències socials 2
P. 55
Avalua’t
9 213
1 ...samarretes, com aquesta:
• Quina relació hi ha entre el dibuix de la samarreta i l’humanisme? (Quatre respostes són bones.)
a. El dibuix s’inspira en l’antiguitat clàssica. (classicisme)
b. El dibuix continua la tradició medieval. (medievalisme)
c. Situa l’individu com a centre d’atenció. (antropocentrisme)
d. Seguint el deixant medieval, Déu és el centre d’atenció. (teocentrisme)
e. La raó humana és font de coneixement. (racionalisme)
f. La superstició medieval és la base de la ciència. (negacionisme)
g. Leonardo da Vinci, com a model d’humanista, era inventor, pintor, pensador... (polifacetisme)
h. Leonardo da Vinci va destacar només en la pintura. (especialització)
2 Es fan llistes de tot. Les pintures renaixentistes de l’esquerra formen part de la llista de les 10 pintures més buscades per internet.
• A quin període pertany cada una? Fixa’t en la data d’execució. QUATTROCENTO CINQUECENTO
3 Cada fragment es refereix a un d’aquests quadres... Quin va amb cada obra? Explica com ho has deduït en cada cas.
A
“I el meu pinzell, sempre per damunt meu i gotejant, con- verteix el meu rostre en un mosaic estrafolari. Els lloms se m’han ficat a la panxa i amb les natges faig de contrapès i em moc en va sense poder veure-hi [...] no estic en un lloc agradable, i jo ni tan sols soc pintor.”
Extracte d’un sonet de Miquel Àngel
B Des dels temps de la Roma clàssica, no s’havia tornat a representar una Venus nua, perquè l’art medieval cristià con- siderava pecaminós el nu femení. Amb la representació de Venus, deessa de l’amor, la bellesa i la fertilitat, Botticelli expressa una fascinació cap a la mito- logia romana.
C Aquesta pintura mural va ser realitzada per Leonardo per encàrrec del duc de Milà Ludovico Sforza i la seva esposa, tal com demostren els escuts ducals pintats al sostre. Representa els darrers dies de la vida de Jesús en el moment que anuncia que un dels dotze apòstols el trairà.
D “Aquell cap mostra fins a quin punt l’art pot imitar la natura, ja que s’hi troben representats tots els detalls amb una gran subtilesa [...]. [El pintor] Giorgione havia vist algunes pintures de Leonardo, esfumades i fosques, i aquest estil li va agradar tant que mentre va viure el va imitar curosament en la pintura a l’oli.”
Giorgio Vasari. Vides dels més excel·lents pintors, escultors i arquitectes