Page 33 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura
P. 33

    9
Quina paraula falta?
Amb quina paraula completaries aquestes oracions? Accentua-les, si cal:
12
DICTAT PREPARAT
Per escriure sense faltes és important fixar-nos molt bé en les paraules. Llegeix el text següent abans que te’l dictin i fes les activitats:
Àudio
M’he passat bastants estones mirant les formi- gues. Quan era petit, sí, però amb més paciència quan tenia catorze o quinze anys. Paciència i passió són dues paraules germanes. Ara he tin- gut l’ocasió de mirar les formigues altra vegada.
Miro una formiga, només una, i és com mirar per un microscopi. Miro la corrua de formigues i és com llegir una novel·la d’aventures, o potser policíaca. Sempre que he vist una fileta de for- migues he tingut un dubte: si havia de descobrir d’on venien o cap on anaven. És una manera de dir, perquè quan he vist una filera de formigues sempre n’he vist dues. La que anava i la que tornava.
JoSep M. eSpinàS, Temps afegit. Edicions La Campana
a. Copia totes les paraules polisíl·labes del text que duen accent gràfic i explica per què en porten.
b. Quins mots porten accent diacrític? Amb quins altres es podrien confondre si no en portessin?
c. Escriu el significat dels mots que has trobat i fes una oració amb cadascun.
d. Explica per què no porten dièresi les paraules formigues, quan i dues.
e. Copia els mots que et semblin difícils i memoritza’ls.
COMPAREM LLENGÜES!
Com s’escriuen aquestes paraules en castellà? Compte amb els accents!
és (verb ser) Lluïsa però acne míssil olimpíada tulipa monòlit guru te (beguda)
Fixeu-vos que sovint les paraules en català i castellà tenen la síl·laba tònica en diferent posició. Penseu entre tots més casos com aquests.
   secretaria influencia
publica record
anima avis
    a. Va escriure una novel·la per   del seu pare. b. Avui ha batut el   dels 100 metres llisos. c. Li van enviar un   perquè anés a Correus. d. El president del govern és una persona .
 e. La
f. Sempre
de l’escola ha fet quaranta anys. a tothom: és molt alegre.
   190
S’accentuen?
Quins d’aquests mots s’accentuen? Torna’ls
a escriure i posa-hi accent gràfic quan calgui:
    ciencia periode
bufal Italia burges xandall
tiquet elit
regims geganti
      atmosfera textil copio
microscopi medul·la
    Després de fixar-te en aquestes paraules, completa les regles d’accentuació gràfica:
• Els mots   s’accentuen gràficament quan acaben en a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in.
• Els mots   s’accentuen gràficament quan no acaben en a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in.
• Els mots   s’accentuen gràficament sempre.
Amb correcció!
Què hi falta en aquestes oracions? Posa-hi els accents gràfics i les dièresis que falten:
a. Tot i que perde el partit, rebe forts aplaudiments d’admiracio.
b. La sala d’actes de l’escola es plena de gom a gom.
c. Van tenir un accident perque conduien rapid. d. En Lluis va viure molts anys a Suissa.
13
  191
                   Avança     2 35
  En línia


















































   31   32   33   34   35