Page 16 - SEQÜÈNCIES de Llengua catalana i literatura 1
P. 16

                  Reflexionem sobre la llengua
   1
Com se separen?
Com se separen aquestes paraules en síl·labes? Fixa’t bé en els dígrafs i els hiats i separa-les:
perfecció paperassa carretera codonyat família bèstia papereria commoció
Ara, observa les vocals en contacte i indica si hi ha diftongs o hiats.
Síl·labes i versos
Fixa’t en els mots destacats d’aquests versos. Com els separaries en síl·labes? Indica-ho:
Darrere el carrer hi ha un ametller; pel mes de gener, floretes veuré.
Aguts, plans i esdrúixols
On recau la síl·laba tònica en aquests mots? Classifiqueu-los segons si són aguts, plans o esdrúixols:
5 Vocals en contacte
Coneixeu la diferència que hi ha entre un diftong, un triftong i un hiat? Classifiqueu aquestes paraules segons el contacte vocàlic que tinguin:
       reina viure
ciència
aire aeroport
caieu veieu
poema aqüífer
       conseqüent flaire història
beure ploure
somieu
    32
6 Tipus de diftongs
Com són aquests diftongs? Classifica les paraules següents segons si tenen un diftong creixent o un diftong decreixent:
    bou
Arnau Eugeni quatre ungüent freqüent
piular guanyar
boira remei
eina
motiu
     3
Després de fixar-te en la classificació, sabries dir quins són els diftongs creixents i quins són els decreixents?
7 Posa-hi ordre!
Ordena les síl·labes següents per formar
 4
A la recerca de paraules!
Quins mots de les oracions tenen un diftong i quins tenen un hiat? Identifica’ls i classifica’ls:
a. La Joana repara la grua amb el seu pare.
b. Fes una fotografia d’aquell claustre romànic.
c. Imagineu-vos que sou enmig d’un oasi.
d. Avui l’aire és tan calent que no es pot aguantar. e. Et cou gaire la ferida del peu?
companys
exàmens
tractar història espàtula
fàbrica
últim
fàcil
llapis
sindicat aquàtic
arribar
perles
animal
memòria
paraules amb sentit:
a.SI EX Ó PRES b.A XA PEI RI TE c.TE CIS LLAR EN d.GUI TAT AN TI
e.COL GI LE
f.ES NYAR CA g.CA PER RU h.DOR EN TA QUES
ciència
  Ara, completa aquestes afirmacions sobre els mots anteriors:
• Els dígrafs que se separen són
,,i.
• Els dígrafs que no se separen són ,,i.
 




































   14   15   16   17   18