Page 19 - Dossier de Llengua catalana i literaura 3
P. 19

                 Posa’t a prova 1
  1 Resol a partir del text:
• Quina de les frases següents resumeix millor el que vol transmetre Josep Carner en aquest poema?
L’amor i l’amistat són sentiments purs que duren tota la vida.
No hi pot haver amor si primer no hi ha amistat.
L’amistat és duradora i serveix de consol davant dels desenganys. En canvi, l’amor és passatger i acaba sent dolorós.
Cal viure l’amistat i l’amor intensament, ja que la vida és curta i si no ho fas te’n pots penedir.
• Marca les afirmacions vertaderes: Els versos del poema són d’art menor.
Són versos de vuit síl·labes, octosíl·labs. La rima és assonant.
Les estrofes són quintetes.
• Quina és l’estructura correcta de la rima? ABBAA / CDDCC / EAAEE / FGGFF
ababa / cdcdc / eaeae / fgfgf a--aa / b--bb / -aa-- / -cc-- abbaa / cddcc / eaaee / fggff
• Relaciona les figures retòriques següents amb l’expressió corresponent:
a. personificació b. metàfora
c. hipèrbaton
 l’amor és una rosa
 Amistat, l’amor m’occí: / tu, guareix-me les
ferides
 Una mica d’amistat / fins a morir diu que dura
 2 Quantes síl·labes té el setè vers del poema, set o vuit? Explica quin efecte té el contacte vocàlic en el recompte sil·làbic.
Classifica els contactes vocàlics que es produeixen en les paraules següents:
metzina impura • que em • d’una • guarides • que el • diu • hauria
3 Escriu un text breu sobre les característiques que diferencien el gènere líric de la resta de gèneres literaris.
Escriu el text al full de darrere. Amb unes 150 paraules n’hi ha prou!
       apòstrof
  elisió
  diftong
  sinalefa
               23






































































   17   18   19   20   21