Page 47 - Dossier de Ciències socials 2
P. 47

                  Posa’t a prova 9 • Quina relació hi ha entre el dibuix de la samarreta i l’humanisme? (Quatre respostes són bones.)
El dibuix s’inspira en l’antiguitat clàssica. (classicisme)
El dibuix continua la tradició medieval. (medievalisme)
Situa l’individu com a centre d’atenció. (antropocentrisme)
Seguint el deixant medieval, Déu és el centre d’atenció. (teocentrisme)
La raó humana és font de coneixement. (racionalisme)
La superstició medieval és la base de la ciència. (negacionisme)
Leonardo da Vinci va destacar només en la pintura. (especialització)
Leonardo da Vinci, com a model d’humanista, era inventor, pintor, pensador... (polifacetisme)
2 Cada fragment es refereix a un d’aquests quadres.... A quin?
 1 ...samarretes, com aquesta:
    A “I el meu pinzell, sempre per damunt meu i gotejant, B converteix el meu rostre en un mosaic estrafolari. Els
lloms se m’han ficat a la panxa i amb les natges faig
de contrapès i em moc en va sense poder veure-hi [...]
no estic en un lloc agradable, i jo ni tan sols soc pintor.”
Extracte d’un sonet de Miquel Àngel
Des dels temps de la Roma clàssica, no s’havia tornat a representar una Venus nua, perquè l’art medieval cristià considerava pecaminós el nu femení. Amb la represen- tació de Venus, deessa de l’amor, la bellesa i la fertilitat, Botticelli expressa una fasci- nació cap a la mitologia romana.
  C Aquesta pintura mural va ser realitzada per Leonardo per encàrrec del duc de Milà Ludovico Sforza i la seva esposa, tal com demostren els escuts ducals pintats al sostre. Representa els darrers dies de la vida de Jesús en el moment que anuncia que un dels dotze apòstols el trairà.
D “Aquell cap mostra fins a quin punt l’art pot imitar la natu- ra, ja que s’hi troben representats tots els detalls amb una gran subtilesa [...]. [El pintor] Giorgione havia vist algunes pintures de Leonardo, esfumades i fosques, i aquest estil li va agradar tant que mentre va viure el va imitar curosa- ment en la pintura a l’oli.”
Giorgio Vasari. Vides dels més excel·lents pintors, escultors i arquitectes
ABCD
3 No perdis de vista els 4 quadres i els 4 textos que en parlen: TEXT A
a. Quina tècnica va fer servir Miquel Àngel per pintar la Capella Sixtina? Com s’explica en el text? b. Quina temàtica presenta el quadre?
religiosa mitològica costumista històrica retrat bodegó paisatge
c. Per què diu “jo ni tan sols soc pintor”? Quina modalitat era la seva passió? Posa’n un exemple.
                       183









































































   45   46   47   48   49