Page 18 - Dossier de Llengua catalana i literatura 1
P. 18
Entrevista a
Sanyes,
la màgia
reivindicativa
El mag Sanyes, nascut a Montagut i Oix el 2003, porta anys explorant el món de la màgia, i els darrers anys ha agafat embranzida amb espectacles cada cop més elaborats, on a partir de la creativitat dona un aire nou a jocs tradicionals i en dissenya de propis. Sanyes fa màgia reivindicativa, aprofitant el mateix espectacle per combatre les desigualtats i les injustícies que més l’interpel·len.
Quina trajectòria has seguit fins ara en el món de la màgia?
De tota la vida m’ha agradat molt la màgia, des de ben petit, però fa cosa de tres anys que m’hi dedico de forma continuada. Després d’anar fent jocs de màgia davant de gent del meu voltant, fa un parell d’anys vaig co- mençar a fer espectacles, és a dir, màgia d’escenari o de saló, al principi sense cobrar i després començant a co- brar alguna cosa. En el futur, m’agradaria dedicar-m’hi professionalment, malgrat que sé que és difícil, com tot el que té a veure amb la cultura i les arts.
Quina mena de formació poden seguir els mags com tu?
Hi ha escoles no reglades de màgia, però jo n’he après de manera autodidacta, com la majoria de mags. Tu mateix has d’anar trobant la teva manera per apren- dre’n, mirant per internet, anant a una botiga de màgia, llegint llibres o més tard coneixent altres mags i veient- los treballar. Això últim és fonamental.
Quin tipus de màgia fas? Tens trucs propis o són tots recollits de la tradició?
Normalment faig màgia convencional, és a dir, un joc darrere l’altre. En el cas de Black Bloc, la màgia és tea- tral, és a dir, hi ha un espectacle, un lligam narratiu. Al principi vaig començar amb jocs tradicionals de la màgia, però sempre m’ha agradat buscar una mane- ra pròpia de fer-los, i també m’agrada crear els meus propis trucs. Per exemple, el noranta per cent dels jocs de Black Bloc són d’invenció pròpia.
Quins són els teus mags de referència?
No tinc un sol referent destacat, però m’agrada com tre- ballen Mario López, de Banyoles, o Pere Rafart, de Sol- sona, tots dos guanyadors del Campionat Mundial de Màgia. Fan màgia de qualitat, són molt creatius, amb molt de treball al darrere. També m’està ajudant a tro- bar el meu lloc dins d’aquest món Jordi Pota, de Tona, que fa màgia teatral.
Hi ha precedents, en aquesta “màgia reivindicativa” que dius que practiques?
Sí, jo no he inventat res, ja ho fa altra gent.
“Aprofites la il·lusió per combatre alguna desigualtat”
I de quina manera creus que la màgia pot ajudar a combatre els problemes socials, com defenses?
El joc de màgia ha d’explicar alguna cosa, ha de tenir un context, una història, i aquesta història pot ser la pro- testa per alguna injustícia amb la qual no estàs d’acord. Per exemple, si vols expressar que estàs en contra dels presos polítics, podries fer aparèixer una pancarta con- tra l’empresonament. Aprofites la il·lusió per combatre alguna desigualtat.
El teu espectacle ens vol animar a convertir-nos en “black blocs” per lluitar contra les desigualtats, però has triat una figura polèmica pel fet d’ocultar la seva identitat. Què en penses?
Vaig triar el terme Black Bloc sobretot pel fet d’anar tots a l’una per canviar el món i per l’estètica; és suggeridor anar tapat amb caputxa i buf. Entenc que el concepte és polèmic, però durant l’espectacle ja vaig matisant què en penso.
Olot Cultura
22